?? «زمینه‏ هاى گناه در وجود انسان‏» ?? - وبلاگ منتظران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

?? «زمینه‏ هاى گناه در وجود انسان‏» 

??  ?? حبّ و بغض  ???? 
 
 ?  قلب کانون حب و بغض در وجود انسان است و باید آن را بر اساس اسلام تنظیم کرد، زیرا حب و علاقه به چیزى موجب انجام آن مى ‏شود، و بغض و نفرت از چیزى موجب ترک آن مى‏ گردد. و این مساله بقدرى مهم است که امام صادق علیه السلام در سخنى فرمود:
 «هل الایمان الا الحب و البغض»؛ «مگر ایمان جز حب و بغض است.»
یک مثال: شخصى در خانه‏ اش نشسته، ناگهان مى ‏فهمد که گربه‏ اى آمد و نیم کیلو گوشتى که خریده و در آشپزخانه بود، ربود و رفت. او بر مى‏ خیزد و به دنبال گربه مى ‏رود تا گوشت را از او بگیرد ولى وقتى که گربه از خانه بیرون پرید و در کوچه فرار کرد دیگر او را دنبال نمى ‏کند زیرا حب او به گوشت تا این اندازه بود.
ولى اگر روباهى آمد و مرغ خانه را ربود و با خود برد آن شخص روباه را در خانه و کوچه دنبال مى ‏کند ولى وقتى که روباه به بیابان فرار مى ‏کند او از دنبال کردن روباه صرف نظر مى‏ نماید؛ زیرا حب او به مرغ و بغض او نسبت به روباه تا این اندازه بیشتر نبود.
اما اگر گرگى آمد و گوسفند او را ربود و با خود برد آن شخص گرگ را در خانه و کوچه و بیابان دنبال مى ‏کند بلکه گوسفندش را از او بگیرد وقتى که گرگ از بیابان دور شد و از کوه بالا رفت آن شخص از گرگ صرف نظر کرده و باز مى ‏گردد چرا که حب و بغضش او را بیش از این اندازه نتوانست حرکت دهد.
 حال اگر درنده دیگرى آمد و کودک خردسال او را گرفت و با خود برد آن شخص آن درنده را در بیابان و کوه دنبال مى‏ کند، و همچنان به دنبال او شب و روز مى‏ رود تا آن را بگیرد و با خود مى ‏گوید هر چند براى بدست آوردن جنازه کودکم باشد باید به دنبال آن درنده بروم.
 با این مثال روشن مى‏ شود که «حب و بغض» و درجات آن چه نقش بالایى در اراده و حرکت انسان دارند و هرچه حب انسان به چیزى زیادتر شد، آن را بیشتر دنبال مى‏ کند و هرچه بغض انسان به چیزى زیادتر گردید تنفر و دشمنى خود را نسبت به آن بیشتر مى ‏سازد.
 اسلام حب و بغض انسان را بر اساس صحیح و در راستاى اطاعت خدا قرار مى‏ دهد تا کانون تصمیم گیرى انسان را سالم و پاک سازد.

?? کتاب گناه شناسی
 _______________
?? ?? ?? به کانال تلگرام  درسهایی از قرآن بپیوندید... ??????
?? https://telegram.me/joinchat/BjiOnTvUkEu7JDBJghtP1A
??+989015197904






تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 95/3/1 | 5:30 عصر | نویسنده : ahmadhoshangi | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.