آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی(عج)، اشارهای شده است؟ - وبلاگ منتظران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی(عج)، اشاره‌ای شده است؟

?? پاسخ

? کتاب نهج البلاغه‌ در برگیرنده سخنان حضرت امام علی(علیه السلام ) در زمینه‌های مختلف است. مطالب متعددی در نهج ‌البلاغه وجود دارد، که برخی از آنها مربوط به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است:

1?  خطبه 182آمده است:
«زره حکمت و دانش بر تن دارد، و آن‌را با تمامى آداب، و با توجّه و معرفت کامل، فرا گرفته است. حکمت گمشده او است که همواره در جست‌وجوى آن است و نیاز او است که آن‌را طلب می‌کند.

??  او غریب است در آن زمانى که اسلام چون شترى خسته که دُم بر زمین گذاشته و سینه بر آن نهاده دچار غُربت است. او باقى مانده حجّت‏هاى الهى، و آخرین جانشین از جانشینان پیامبران است»‏.

این جملات اشاره صریحی به موعود آخر الزمان حضرت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد.

??  ابن ابی الحدید نیز در شرح آن می‌گوید:
شیعیان معتقدند که منظور امام علی(علیه السلام) از این سخنان، حضرت مهدی منتظر است... بعید نیست منظور او همان قائم آل محمد باشد که در آخر الزمان قیام می‌کند.

2?  خطبه 150:
«بدانید آن‌کس از ما (حضرت مهدى «عجل الله تغالی فرجه الشریف ») که فتنه‌هاى آینده را دریابد، با چراغى روشن‌گر در آن گام می‌نهد، و بر جاى پاى صالحان گام نهد (بر همان سیره و روش پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) و امامان(علیهم السبلم ) رفتار می‌کند) تا گره‌ها را بگشاید، بردگان و ملّت‌هاى اسیر را آزاد سازد، جمعیّت‌هاى گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آورى می‌کند.

 ?? حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) سال‌هاى طولانى در پنهانى از مردم به سر می‌برد، آن‌چنان که اثر شناسان، اثر قدمش را نمی‌شناسند، اگر چه در یافتن اثر و نشانه‌ها تلاش فراوان کنند.

 سپس گروهى براى درهم کوبیدن فتنه‌ها آماده می‌گردند، و چونان شمشیرها صیقل می‌خورند، دیده‌هاشان با قرآن روشنایى گیرد، و در گوش‌هاشان تفسیر قرآن طنین افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جام‌هاى حکمت سر می‌کشند».

به نظر می‌رسد که همین دو مورد را می‌توان مخصوص امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) دانست.

?? لازم به ذکر است که سخنان دیگر از امام علی(علیه السلام ) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده است که در نهج ‌البلاغه نیامده و باید در کتاب‌های دیگر، به جست‌وجوی آن پرداخت.


????????????

?? @shiastudies






تاریخ : یکشنبه 95/3/2 | 12:1 عصر | نویسنده : ahmadhoshangi | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.